onsdag, april 24, 2024

Bilerne taber hjulene

Pas på hjulene ikke falder af efter skiftet til vinterdæk.
Pas på hjulene ikke falder af efter skiftet til vinterdæk.

Efter forrige weekendens snevejr har rigtig mange bilister opdaget, at det er farligt at køre med sommerdæk i glat føre, og derfor er der for alvor kommet gang i vinterdækkene. Men uanset om bilisten selv skifter hjul på bilen eller får det gjort hos en mekaniker, så skal man huske at efterspændende boltene senest efter 200 km’s kørsel. Ellers risikerer man, at hjulene går løs eller ligefrem falder af.

Nu, hvor det er sæson for vinterdæk, bliver SOS Dansk Autohjælp alene i Odense kaldt ud 10-12 gange om ugen til biler, som er ved at tabe hjulene.
– Typisk møder vi forskrækkede bilister, der ikke kan forstå, hvad der er galt med deres bil. Vurderingen lyder ofte på, at bilen pludselig er begyndt at ryste og sige mærkelige lyde, som om den er helt gal med bremser eller styretøj. Bilisterne bliver overraskede, når vi fortæller, at hjulene sidder løse, for de er jo lige monteret, fortæller Pia Frank fra SOS Dansk Autohjælp i Fredericia. I omkring 75 % af tilfældene viser det sig, at bilen har fået skiftet dæk, og hjulene ikke er blevet efterspændt.
Forklaringen på de løse hjul er, at både hjulbolte og fælge bliver varmet op og udvider sig under kørslen. Derfor kan boltene gå løs efter de første køreture, uanset hvor godt de er spændt. Det gælder uanset, om arbejdet er udført på et værksted eller hjemme i carporten. Der kan også sidde rust på bolte og/eller fælge, og endelig kan man have monteret hjulene med forkerte bolte, for der er ofte forskel på de bolte, som skal bruges til stålfælge og aluminiumsfælge.

 

Tabte hjul

Helt galt kan det gå, hvis bilisten mister et hjul under kørslen. Det er naturligvis farligt – ikke mindst hvis man kører hurtigt. SOS Dansk Autohjælp i Fredericia oplevede for nylig en bilist, hvis bolte havde ”gnavet” hullerne i fælgen så store, at hjulet faldt af, selv om boltene endnu sad på navet.

– Det er selvfølgelig ekstremt farligt, hvis man ligefrem taber et hjul, mens man kører, fortæller Pia Frank.

– Vi ser desværre tilfælde, hvor bilen pludselig falder ned på akslen, mens hjulet fortsætter. Og hvis man er rigtig uheldig, kan det ramme en modkørende bil. Derfor er det vigtigt, at bilisterne er opmærksomme, hvis bilen begynder at ryste mere end vanligt, eller hvis den siger anderledes lyde.

Related Articles

- Advertisement -spot_img

Seneste artikler