fredag, marts 29, 2024

Det lokale erhvervsliv kæmper imod coronanedlukningens virkningerne

Eleverne fra kommunens skoler er alle sammen sendt hjem. Kommunalt- og statsansatte er sammen med flere privat ansatte sendt hjem.

Men i lokalområdet, er der en stor vilje for, at få det hele til at fungere. De erhvervsdrivende arbejder hårdt på, at finde løsninger, der kan fungere i tiden, hvor verden ser anderledes ud, end den gjorde for bare 3 uger siden.

Torben Hammer Jensen har haft travlt på værksteder i de sidste 2 uger.

Travlt på værkstedet
Torben Hammer Jensen, der er indehaver af Nørager Autocenter fortæller: ”Vi har rigtigt travlt på nuværende tidspunkt. Dem der går hjemme, benytter i øjeblikket den ekstra fritid til, at få bilen synet, skiftet til sommerdæk eller måske lavet den reparation, der har været skudt pga. tidsmangel. Det kan vi mærke, men hvordan det forholder sig om 14 dage, er svært at spå om. Jeg kan godt mærke der ikke er så travlt på telefonen, som der plejer”. Værkstedet er i øjeblikket fyldt af biler og mekanikerne farer rundt. ”Vi har forbudt kunder adgang til værkstedet. Jeg er den eneste, der har kontakt til kunder”, fortsætter Torben og fortæller, hvordan han i starten af ugen, var nødt til at afvise en kørende sælger, der ikke helt havde forstået situationens alvor. ”Han kom kørende som om intet var hændt, gik ind på værkstedet, og mente i det hele taget ikke, der var noget at være nervøs for. Jeg var nødt til at bede ham om, at forlade værkstedet og aftale tid næste gang. Vi klargør, mandag og tirsdag, biler til syn. Onsdag har vi synsdag. I øjeblikket er vi nødt til at køre bilerne til synshallen i Aars, da vores lokale synsmand har en lungesygdom der gør, at han ikke kan risikere smitte. På samme måde tilbyder vi også at hente kundernes biler hjemme hos dem selv, og så køre den ind på værkstedet til reparation. På den måde holder vi mængden af ”fremmede” mennesker nede på værkstedet.”

Den lokale slagtermester Johnny Christensen kan helt klart mærke en forskel. Men også en positiv effekt på retter ud-af-huset.

Mad ud af huset
Overfor Nørager Autocenter ligger den lokale slagterbutik, Johnny’s kød. ”Vi kan godt mærke, der er stille. De mange arrangement aflysninger belaster vores mad-ud-af-huset produktion, og aflysningen af konfirmationer, har betydet mange afbestillinger. Samtidig har vi ikke så mange kunder i butikken, som vi plejer”, fortæller slagtermester Johnny Christensen. Slagtermesteren har dog flere forskellige tiltag i ærmet. ”Jeg barsler med forskellige ting, måske noget udbringning af aftensmad, og især fokus på vores færdigretter.” Der har været ekstra travlt med slagterens aftensmads-koncept. ”Vi har lavet en række forskellige aftensmadsmenuer. Dem kan du bestille og så afhente, det er nem aftensmad. Alene vores fredagsmenu har vi solgt over 70 retter af. Det er dejligt at møde velviljen og støtten fra lokalområdet”, siger Johnny.

Legepladsen fredag formiddag. Skoleeleverne er alle sendt hjem, og klarer i stedet den daglige undervisning digitalt.

Skolegården er tom
På Sortebakkeskolen er legepladsen øde, og der er ikke den normale baggrundsstøj af glade børn. Skoleleder Gitte Rubæk har sendt sine 37 lærere og 450 elever hjem. Gitte selv er taget i sommerhus, for at have arbejdsro. ”Vores søn og hans familie bor hjemme hos os i øjeblikket, det giver liv og glade dage, derfor har jeg måtte tage i eksil i vores sommerhus”, fortæller Gitte Rubæk. Dagene er i øjeblikket fyldt med telefonmøder, samtaler med lærere og planlægning af den nye skoleform. ”Der er noget helt nyt på den måde, kun, at møde elever og forældre digitalt. Det har krævet en stor omvæltning for lærerne, at tilpasse deres undervisning og materiale til, at fungere på den digitale platform.
Ros til lærere,
elever og forældre
Men jeg er utrolig stolt af både min lærerstab, eleverne og forældre. Jeg kunne godt have frygtet, at omstillingen ville blive mødt af sure miner, men alt i alt, er det blevet taget godt imod. Jeg skrev i midten af ugen ud til forældrene, for at høre, om der var nogle ting, der ville være nemmere at gøre på andre måder, her fik jeg enkelte tilbagemeldinger, og dem prøver jeg at rette til. Der er ikke en manual på, hvordan dette gøres, så vi asfalterer imens vi kører” smiler Gitte.
Få måneder før virusudbruddet, var skolen overgået til at ny digital platform. Systemet, der hedder AULA, er langsomt blevet implementeret iblandt både lærere, elever og forældre. Derfor var det også med nogen spænding hele læringsmiljøet gik digitalt, og der pludselig blev stillet store krav til det nye program samt håndteringen af mange samtidige brugere. Torsdag, i sidste uge, blev systemet da også ramt af et alvorligt nationalt nedbrud på serveren, der håndtere brugersikkerheden. Et såkaldt DDOS-angreb gjorde det i en periode umuligt at logge på systemet. ”Der gik lidt panik i alle”, fortæller Gitte og fortsætter ”når både lærere og elever sidder derhjemme, så er deres eneste kommunikation igennem AULA”. En genstart af hele systemet gjorde dog, at AULA var oppe at køre igen i løbet af eftermiddagen.

Tømrermester Johnny Ibsen har ikke travlt på telefonen i øjeblikket. Men ordrebogen er fyldt de næste to måneder

Masser af
projekter i gang
Jim Nielsen, der sammen med Johnny Ibsen, er indehaver af Nørager Tømrer og Snedkerforretning, kan endnu ikke mærke de store følger af nedlukningen. ”Vi har 10 ansatte. I øjeblikket er én i frivillig karantæne, efter han har været i kontakt med en person fra et højrisikoområde. Jeg kan mærke, at der blandt de svende, der har små børn, er flere der har lidt udfordringer med, at få pasningen til at gå op. Heldigvis er vi så fleksible, at vi altid finder en løsning”, fortæller Jim. Johnny Ibsen fortsætter: ”De næste par måneder, har vi heldigvis ordrebogen fyldt med allerede planlagte projekter. Men der er roligt på telefonen, og det kan godt bekymre, at der måske ikke ligger de store opgaver efter disse. Jeg har indtil videre, kun haft et par aflysninger af vinduesmonteringer, men ikke noget alvorligt, vi håber på det bedste”.

Ikke nødvendig
at sende folk hjem
Johnny Ibsen og Jim Nielsen fortæller, at de ikke regner med, det bliver nødvendigt at sende folk hjem, og at evt. kortere ledighed kan klares med almindelig afspadsering.
Hos Nørager Bageri er bagermester Peter Rask i gang med at planlægge ugen. ”Vi kan mærke, at der næsten ikke kommer kunder i butikken”, fortæller han. ”Vi har skåret kraftigt ned på vores brødmængde, og fra denne uge af, har jeg været nødt til at sende de ansatte på fordeling.”

Bagermester Peter Rask aflyser “Kagens Dag”
Vi kan ikke nå at blive klar” siger han.

Nedgang i sandwich
Bageriet levere dagligt brød til en række brødudsalg hos købmænd og dagligvarebutikker. De køber stadig brød, men slet ikke i de samme mængder som før. I butikken er det især færdigsmurte sandwichs, der har taget et dyk. ”Det er håndværkere og kørende sælgere, der plejer at aftage en stor del af disse, og når de ikke skal på arbejde, køber de ikke deres mad, som de plejer. ”Aflysningen af konfirmationer koster os 100.000 kr. i tabt omsætning.
Kagens dag aflyst
Dog har flere allerede genbestilt efter de har fået nye konfirmationsdatoer, men mange vil vente og se, hvad der sker”. Som en følge af den nationale nedlukning, har Peter Rask valgt at aflyse Kagens Dag. Arrangementet, hvor Nørager Bageri bager 20.000 kager, og sælger dem til støtte for lokale foreninger, har altid trukket fulde huse i det lokale medborgerhus. Der har flere gange været kø på over 100 meter af forventningsfulde kagespisere. De sidste par år, har omsætningen lagt på ca. 50.000 kr., der efterfølgende er blevet doneret til en række lokale foreninger. ”Vi tør simpelthen ikke satse på, at vi kan nå at blive klar”, fortæller Peter Rask. ”Der er meget planlægning og klargøring, til sådan et stort projekt, og så længe vi ikke kan være helt sikre på normale tilstande, tør jeg ikke begive mig i kast med det”.

El-installatør Jens Nielsen ses her foran butikken i Haverslev

Travlt i el-firma
”Vi har travlt” fortæller Jens Nielsen, fra Haverslev El. Virksomheden har 20 medarbejdere inden for både el og butik. ”En stor del af vores kunder er landmænd, og de er ikke så berørte af nedlukningen. Køer og grise skal passes lige meget hvad. En andel del af vores folk er i øjeblikket på Sjælland, her er de i gang, som underleverandører, med flere store projekter. Det eneste sted vi mærker en nedgang, er i selve butikken”. Haverslev El har en stor butik, med salg af hårde hvidevarer, lamper og el-udstyr. ”Vi er den sidste el-forretning i området, og normalt er vi 3, til at passe butikken, men lige nu kigger vi langt efter kunderne”.
Aflyst jubilæum
Jens har også netop måtte aflyse et stort anlagt jubilæum. Den 1. april har han været indehaver af Haverslev El i 50 år. Forretningen, der har rødder helt tilbage til 1923, har været drevet af kun 3 mestre. I de første år var det N. Pilegaard Larsen, der startede firmaet og drev det i de første 47 år. I 1970 kom Jens til og overtog herefter forretningen. Dengang havde firmaet adresse i Vestbyen, ved det gamle mejeri. Jens drev, herfra firmaet i et par år. Men firmaet havde vokseværk, og et par år efter, var det nødvendigt at bygge nyt domicil til den stadig voksende medarbejderstab. Jens driver i dag firmaet sammen med Henrik Garder, der indtrådte i 2016 og dermed blev den 3. mester i firmaets historie. For at fejre det flotte jubilæum, var der i ugeblade og dagblade indkaldt til en stor reception den 3. april. ”Jeg regnede med, vi var blevet 200 – 300 personer”, fortæller Jens, der i sidste ude måtte indse, at det var nødvendigt at udskyde jubilæet. ”Vi afholder det så snart, viruskrisen er ovre igen”, erklærer han.

Related Articles

- Advertisement -spot_img

Seneste artikler