torsdag, oktober 31, 2024

Elever på Haverslev Skole designer alarm mod oversvømmelser 

HAVERSLEV: Engineering Day på landets grundskoler venter forude, hvor tusindvis af elever med egne hænder og hoveder udvikler praktiske løsninger på konkrete udfordringer. 

Oversvømmelser vil man helst undgå, uanset om det er badebassinet, der løber over, om det er vand i kælderen eller om skolevejen er blokeret af regnvand. Elever på skolernes mellemtrin får nu til opgave at udvikle et alarmsystem, der advarer, når vandmasserne trænger sig på, og det gælder også 6. klasse på Haverslev Skole. 

Anledningen er årets Engineering Day, hvor eleverne oplever at naturvidenskab og teknologi kan bruges til at løse aktuelle, praktiske udfordringer i deres egen hverdag. På Haverslev Skole foregår Engineering Day torsdag d. 9. november.

Det er vel at mærke ikke et hvilken som helst alarmsystem, de 23 elever i klassen skal designe. Alarmen skal indeholde et elektrisk kredsløb, og den skal aktiveres ved hjælp af en kontakt. 

Før eleverne kan begynde at designe, er de derfor nødt til sammen at udvikle idéer. De skal også undersøge, hvordan man bygger et elektrisk kredsløb, hvilke materialer, der kan flyde på vand, og hvordan alarmen skal konstrueres – en designproces inspireret af naturvidenskabelige arbejdsmetoder.

– Eleverne oplever her, at de ikke bare reproducerer en færdig løsning. De gennemløber en hel proces fra første idé til færdigt alarmsystem, og det er vel at mærke deres egen idé, de konstruerer. En sådan designproces er en øjenåbner for mange elever. Pludselig kan de se de muligheder, naturfaglig viden rummer, siger projektleder for Engineering Day, Nina Ahnstrøm. 

Plads i teknologi og science
Bag den landsdækkende event står den teknologiske alliance, Engineer the Future, der består af ca. 50 virksomheder, uddannelsessteder og interesseorganisationer. Engineer the Future arbejder for at skabe plads til alle børn og unge i teknologi og science.

– Engineering Day er en anderledes, udfordrende og sjov dag for elever og lærere, men den tjener også et større formål. Vi ved fra nye undersøgelser, at engineeringmetoden øger elevernes motivation og interesse for naturfag markant. Dermed kan engineering bane vejen for at flere unge vælger en ingeniør-, it eller scienceuddannelse, siger projektleder for Engineering Day, Nina Ahnstrøm. /HF

Related Articles

- Advertisement -spot_img

Seneste artikler