HAVERSLEV: – Butikken fik i torsdags besøg af demens-instruktør Karen Margrete Adamsen, som kunne fortælle, vejlede og klæde os på til at kunne hjælpe kunder med demens, når og hvis behovet opstår, fortæller købmand Christian Rick Vestergaard.
Karen Margrethe Adamsen udfører demens-instruktør arbejdet som frivillig for Rebild Kommune, som for et par år siden besluttede at være »Demensvenlig kommune«, og derfor indgik et samarbejde med Alzheimerforeningen i Danmark. Karen Margrethe Adamsen blev selv inspireret til arbejdet med demente, da hun for 7-8 år siden var »gå-tur-ven« for en person, som var ramt af demenssygdommen. Da Rebild Kommunes initiativ i forhold til demente så blev sat i gang, meldte hun sig som frivillig, og blev uddannet demens-instruktør. Siden har hun og andre demens-instruktører været i kontakt med mange virksomheder og butikker, således at der i dag er ikke mindre end 1200 personer i Rebild Kommune, som er såkaldt »Demens Ven«. Heriblandt altså personalet hos Spar købmanden i Suldrup og Haverslev, som begge ejes af Christian Rick Vestergaard. Af andre butikker, som for nylig er udnævnt som Demens-venlig butik kan for eksempel nævnes Bog & Idé i Støvring og smykkeforretningen Juvelen – ligeledes beliggende i Støvring.
I Danmark lever omkring 90.000 mennesker med en demenssygdom. Mange handler dagligt i deres lokale supermarked eller kiosk, men en helt almindelig hverdagsting som at købe mælk og andre dagligvarer kan være en stor udfordring for mennesker med demens.
– Desværre sker det derfor alt for ofte, at mennesker med demens bliver isolerede, fordi andre mennesker ikke forstår sygdommen. Små misforståelser kan udvikle sig til frustrerende konflikter eller ubehagelige oplevelser – både for personen med demens og dem omkring vedkommende, fortæller Karen Margrethe Adamsen, som fortsætter: – Derfor er det af stor betydning, at Demensvenner sætter sig ind i sygdommen – så kan man bedre forstå og række ud til mennesker med demens, når de har brug for en hjælpende hånd.
Som butiksmedarbejder kan selv små handlinger som en del af den almindelige kundeservice gøre livet nemmere for mennesker med demens og deres pårørende. Det kan for eksempel være hjælp til en demensramt kunde, som står ved kassen, og hukommelsen svigter og evnen til at udføre simple ting som at betale for sine varer udebliver. Kunden kan for,eksempel få besvær med at huske sin PIN-kode eller holde styr på mønterne i pungen. Demensramte kan også blive ramt på evnen til at se ting som de er, få midlertidige sprogproblemer, og blive forvirret og miste orienteringsevnen i en butik.
Købmand Christian Rick Vestergaard fortæller, at personalet hos Spar i Haverslev nu er blevet instrueret i hvordan men hjælper kunder med demens, når der bliver behov derfor. Det handler blandt om at opsøge den demente stille og roligt, berolige personen ved at være nærværende og rolig, og tale langsomt og tydeligt i et roligt stemmeleje – kort sagt at forsøge at skabe ro omkring situationen og undgå at stresse vedkommende yderligere. – Vi glæder os meget til at assistere denne gruppe kunder med at få en bedre indkøbsoplevelse fremover, slutter Christian Rick Vestergaard.