onsdag, november 27, 2024

Tæt på verdenspremiere på Støvring Gymnasium

IMG_8360Juventus betyder ungdom, og det er titlen på årets store musikteater på Støvring Gymnasium. Der er verdenspremiere på forestillingen, som er lavet af unge og om unge, men for alle aldre.

Mathilde Bjerring Eriksen, Bælum, er en af de elever, der har været med i arbejdsgruppen. Faktisk har hun været med til både at skrive manus, musik og tekster. Om tilblivelsen af Juventus siger Mathilde ”Det overordnede tema blev til på nogle møder, vi havde for næsten et år siden. Vi var en gruppe på 8-10 elever, der sammen med musiklærer Keld Mortensen talte os ind på, hvad det var, vi ville med forestillingen. Skriveholdet, som bestod af Steffan Lynderup, Frederikke Lønborg Friis og mig selv, lavede i løbet af sommerferien en råskitse og siden har vi løbende rettet til.”

Steffan Lynderup, der kommer fra Godthåb, supplerer ”Jeg gik hjem fra mødet med en god idé til en monolog, og efter 30 minutters skriveri var åbningsscenen til stykket egentlig skrevet. De andre 15 scener er blevet til i et samarbejde mellem Frederikke, Mathilde og mig.” Handlingen foregår på et ganske almindeligt gymnasium, og i stykket viser otte nøglepersoner forskellige facetter af livet som ung bl.a. kærlighed, ensomhed, forventningspres og lykke.

Musikken fylder meget i forestillingen. Jens Baalkilde Andersen, der bor i Astrup, har komponeret musikken sammen med Daniel Harsfort fra Støvring og Mathilde Bjerring Eriksen. Et enkelt nummer er dog skrevet af Sofie Skov Hoffmann fra Støvring. Om musikkens tilblivelse siger Jens ”Den er blevet lavet i et samarbejde mellem Daniel, Malthilde og mig. Mathilde har haft overblikket over, hvilke typer af sange, vi skulle have skrevet, og med udgangspunkt i det blev sangene til. Vi lavede demoer til sangene i mit hjemmestudie, så vi hele tiden havde en idé om, hvordan det ville lyde med et helt band på.” Daniel tilføjer ”Da vi syntes, sangene var færdige, rettede vores musiklærer, Keld Mortensen, skønhedsfejlene og tilføjede kor-, stryger- og blæserstemmer.” ”Denne oplevelse har for mig været noget af det mest lærerige musikalsk set, og efter utallige timers arbejde i Jens’ kælder, vil jeg vove at påstå, at jeg er blevet en del dygtigere,” siger Daniel, der glæder sig enormt til at opleve forestillingen, som han selv har bidraget en stor del til.

På spørgsmålet hvad de har fået ud af at være med i hele musikprojektet tager de unge store ord i brug. ”Jeg får æren af at se ’mit’ eget stykke blive opført, hvilket er enormt spændende. Og så har jeg fået en masse nye venner på kryds og tværs af klasserne,” siger Steffan, og han suppleres af Sofie ”Det er virkelig sjovt at være med, og det er ekstra fedt at kunne være med til at lave noget helt originalt.” Mathilde Bjerring Eriksen synes, det er svært at sætte ord på, hvad hun har fået ud af at være med i det hele, for som han siger det ”Det er en af de største oplevelser, jeg har haft i gymnasietiden. Først og fremmest har jeg gennem hele forløbet følt mig virkelig glad og benovet over at være med i både skrivegruppen og komponistgruppen. Jeg har lært virkelig meget, og lærerne har taget os og vores arbejde så seriøst, at jeg har haft lyst til at yde mit ypperste. På samme måde har vi løftet hinanden, vi har arbejdet seriøst og i fællesskab har vi skabt noget, vi er stolte af at vise og kunne give til folk.”

Jens Baalkilde Andersen runder af med at udtrykke hele truppens spænding over, hvordan publikum vil modtage deres forestilling. ”Det at få lov til at skrive musik til så stor en forestilling er helt fantastisk. Jeg glæder mig ubeskriveligt til premieren, især fordi jeg har været med til at forme det lige fra starten.

Related Articles

- Advertisement -spot_img

Seneste artikler