EnergiMidt får stadig flere henvendelser fra kunder, der har været i kløerne på løgnagtige elsælgere, som vil have dem til at skifte elselskab på et falsk grundlag. En af dem er Jørgen Mumm. Han blev ringet op af en sælger, der påstod at ringe på vegne af EnergiMidt.
Så er den gal igen. Eller stadigvæk er vist et mere passende ord. EnergiMidt får nemlig fortsat flere henvendelser fra kunder, der har været i kløerne på løgnagtige elsælgere, som vil have dem til at skifte elselskab på et falsk grundlag. Konkurrencen på elmarkedet er hård, og det får sælgere fra flere af landets elhandelsselskaber til at bruge særdeles ufine salgsmetoder i forsøget på at skaffe nye kunder. EnergiMidt har gennem flere år modtaget adskillige henvendelse fra fortvivlede kunder, der har ladet sig forvirre til at skifte selskab uden at være klar over det.
– Hver uge modtager vi mindst en håndfuld henvendelser fra kunder, der er blevet ringet op af en sælger fra et andet elselskab, som har bundet dem den ene løgnehistorie efter den anden på ærmet. De nyeste eksempler er selskaber, som påstår, at vi har fusioneret med dem, eller at de ringer på vegne af os, fordi vi ikke selv kan nå at ringe til alle vores kunder, fortæller Jan Højlund, forretningschef i EnergiMidts elkundecenter, som modtager opkaldene fra de frustrerede kunder.
Skulle forny aftale inden ny lovgivning træder i kraft
En af de kunder, der har været i kløerne på de løgnagtige sælgere er Jørgen Mumm fra Tjele. Han blev ringet op af en sælger, der påstod, at han ringede på vegne af EnergiMidt, fordi EnergiMidt ikke selv kunne nå at kontakte alle sine kunder for at forny deres aftaler, inden den nye lov træder i kraft i foråret.
– Han sagde, at jeg bare lige skulle bekræfte, at de havde kontaktet mig og oplyse min adresse, mit telefonnummer og personnummer. Han bad min så sætte telefonen på højttaler, så jeg kunne gå ind på den sms, han havde sendt mig. Så guidede han mig ind på en hjemmeside, hvor jeg skulle indtaste de sidste fire cifre i mit personnummer og sætte et flueben, fortæller Jørgen Mumm, som flere gange i løbet af samtalen understregede, at han ikke var interesseret i af skifte selskab, hvilket sælgeren garanterede ikke ville ske.
Det var først, da Jørgen Mumm kort tid efter samtalen tjekkede den bekræftelsesmail, han havde modtaget, at han opdagede, det alligevel var det, der var sket.
– Det viste sig at være en velkomstmail fra et andet elselskab, og da jeg læste de mange sider igennem, fandt jeg så i et af de sidste afsnit et sted, hvor der stod, at jeg havde otte dages fortrydelsesret. Jeg skyndte mig at kontakte dem for at få stoppet aftalen. Først efter at jeg havde kontaktet dem to gange, fik jeg en bekræftelse på, at aftalen var annulleret, fortæller han videre.
Lige som mange andre kunder, der har været ude for et opkald som dette, er Jørgen Mumm chokeret over sælgernes metoder.
– En ting er at man vil sælge noget og gør et ihærdigt forsøg på det, men det er chokerende, at de kan slippe afsted med de her metoder. De er jo eksperter i at snakke, og før man har set sig om, har man skiftet elselskab uden at ane det, siger han.
EnergiMidt advarer derfor om, at man bør være på vagt, når man bliver kontaktet af elsælgere.
– Ifølge Forbrugeraftaleloven er det faktisk slet ikke lovligt at ringe til folk for at sælge hverken elaftaler eller andre ydelser, hvis de ikke har givet samtykke til det, men det er jo ikke nemt, når sælgerne påstår, at de ringer på vegne af os. Vi er ved at være godt trætte af det, og vi er kede af at vores kunder gang på gang bliver udsat for disse salgsmetoder fra konkurrerende selskaber, slutter Jan Højlund.
Sådan undgår du at blive snydt
EnergiMidt har samlet en række gode råd til, hvordan du undgår at blive narret af en smart elsælger med ufine tricks i ærmet:
- Vær på vagt når du bliver ringet op eller stoppet på gaden af elsælgere. Det er typisk i disse opsøgende situationer, vi ser de ufine salgsmetoder, og det kan være svært at overskue, hvad man siger ja til, når man har en ivrig sælger med på sidelinjen.
- EnergiMidt samarbejder ikke med andre elselskaber omkring dit kundeforhold og er ikke blevet overtaget af et andet selskab – slet ikke uden du har fået besked om det.
- EnergiMidt kunne ikke drømme om at give tilladelse til, at andre selskaber må kontakte dig på vores vegne.
- EnergiMidt videregiver hverken dit telefonnummer, din adresse eller dine forbrugsdata til andre selskaber.
- Andre elselskaber har ingen forudsætning for at kende dit forbrug eller din nuværende elpris, så de store besparelser, du bliver lovet, er grebet ud af den blå luft.
- Vær opmærksom på, at 80 procent af din elregning er tariffer og afgifter, som du betaler uanset, hvilket selskab du er kunde hos. Der kan derfor aldrig være tusindvis af kroner at spare ved at skifte selskab, som du ellers ofte vil blive lovet.
- Læs aftalen grundigt igennem – også det med småt – og tjek betalingsvilkårene. Der kan være stor forskel på, hvordan du er stillet – også efter kontraktens udløb.
Husk at du altid har fortrydelsesret og kan komme ud af aftalen, hvis du handler hurtigt.