Hi-Fi Klubben, der er en del af Nørager virksomheden Audionord, åbner nu sin første tyske butik midt i Hamburg. Det er første skridt på vejen mod at introducere kædens succesrige forretningskoncept på et nyt og meget stort marked.
Fredag den 15. april åbner Hi-Fi Klubben sin første tyske butik på Stadthausbrücke 1-3 i hjertet af Hamburg. Selvom det i første omgang kun drejer sig om én butik suppleret af en onlinebutik, er både geografi, marked og tidspunkt udvalgt med stor omhu. Den nye butik kan da også præsentere og demonstrere hele Hi-Fi Klubbens koncept og er indrettet efter alle kunstens regler.
Tager kampen op mod elektronikvarehuse
Undersøgelser har vist, at mange tyske forbrugere efterlyser et alternativ til elektroniksupermarkederne, som ud over lyd- og billedprodukter sælger alt fra brødristere til vaskemaskiner og havegrills. Det er netop dette alternativ, som Hi-Fi Klubben i mere end tre årtier har repræsenteret i Skandinavien – og de seneste år også i Holland:
”Vi ved ingenting om brødristere og vaskemaskiner. Men vi ser store muligheder for at udbrede vores kvalitetsbudskab til en masse tyske musikelskere. Vores niche er at tilbyde markedets bedste kvalitet, kompetence og service og at gøre det til en konkurrencedygtig pris, både inden for traditionel stereo og surround, men også på TV og de nyere streamingprodukter,” siger Christoffer Arensbach, der er direktør i Hi-Fi Klubben.
”Tyskland er først nu ved at komme med på streamingbølgen, og det giver os chancen for både at være first movers og etablere os som eksperter på et hastigt voksende område. Samtidig er klubkulturen ekstremt populær blandt tyskere, og det passer jo utrolig godt til hele vores koncept.”
”Vi er kendt for at sige tingene ligeud og ikke være bange for at provokere. Vi kalder en spade for en spade, og det har vi tænkt os at blive ved med, helt ned i de små detaljer som at sige ’du’ i stedet for ’De’ i vores tyske markedsføring. Det skal være med til at etablere os som det friske, nye alternativ,” siger Christoffer Arensbach.
Stort potentiale for fremtiden
Med 3,5 millioner indbyggere er Hamburg i sig selv et stort og meget attraktivt marked, og Hi-Fi Klubben ser allerede nu på muligheden for at etablere flere butikker i byen. På længere sigt er der i Tyskland 39 byer med mere end 200.000 indbyggere – altså et enormt potentiale.
Hi-Fi Klubben vil ikke ændre på sit grundlæggende koncept i Tyskland, og vareflow, logistik, administration med videre kommer til at foregå via de allerede eksisterende centrale funktioner i Danmark.