”Antallet af kasseekspeditioner falder drastisk, og de fleste har ikke brug for kontanter i dagligdagen,” konstaterer ordførende direktør i Jutlander Bank, Per Sønderup.
Derfor nedlægger banken nu de betjente kasser i 12 af sine afdelinger, så banken herefter kun har fire betjente kasser tilbage på sine 26 adresser, nemlig i Aars og Hobro, samt i de jyske storbyer Aalborg (Nytorv) og Aarhus (Viby).
”Men samtidig anerkender vi, at nogle kunder, nok især erhvervsdrivende, har brug for kontanter i dagligdagen. Derfor investerer vi i udstyr, som gør det muligt for vores kunder at betjene sig selv, faktisk i alle afdelinger”, siger Per Sønderup.
Banken får indbetalingsmoduler i sine pengeautomater, så bankens kunder både kan hæve og indsætte kontanter på deres konti, ligesom automaterne kan udbetale euro.
”Andre valutaer kan vores kunder afhente i alle bankens afdelinger efter eget valg, hvis de har bestilt dem på forhånd online … og det samme gælder mønter og større beløb i danske kroner”, siger Per Sønderup:
”Fremover kan vores afdelinger hjælpe vores kunder med stort det samme som hidtil, hvad angår kontanter, blot med en højere grad af selvbetjening og forudbestilling”.
De nedlagte kasser betyder – sammen med den digitale udvikling i banken – at Jutlander Bank netop har opsagt 9 kundemedarbejdere.
”Selv om beslutningen er sagligt rigtig, er det aldrig rart at skulle sige farvel til gode medarbejdere, som samvittighedsfuldt har passet deres job,” siger Jutlander Banks ordførende direktør.
”For at hjælpe dem godt på vej har banken købt en aftale med et outplacement-firma, så alle de opsagte medarbejdere er tilbudt deltagelse i et forløb, hvor professionelle erhvervs- og stresscoaches tager sig af dem og hjælper dem videre til deres næste job”, siger Per Sønderup.
De 12 kasser nedlægges med virkning fra 9. december, så bankens kunder har et par måneder til at vænne sig til de nye tider.
Læs her om Jutlander Banks opjustering af årsresultatet i sidste uge