3be436_paakoersel_af_dyr_novemberk_rselSOS Dansk Autohjælp oplever hvert år, at bilisterne bliver overraskede over frosten, og så kommer ulykkerne. Derfor er det en god idé at gardere sig i tide.
Efteråret har været meget mildt, men nu er der udsigt til koldere vejr. Den første nattefrost kan komme uden varsel, og så kan det blive farligt i trafikken. Det er en god tommelfingerregel, at det er sikrere at køre med vinterdæk, når temperaturen kommer under otte grader. Det er derfor også en god idé at montere vinterdæk allerede i november måned.
– Hvis man ikke er opmærksom på, at der har været nattefrost, og man kører hjemmefra i vanlig stil med sommerdæk på bilen, har man dårlige odds for at komme sikkert frem. Hvert år på de første frostdage hiver vi en del bilister op af grøften med sommerdæk, siger Sven Riggelsen, der er stationsleder hos SOS Dansk Autohjælp. Med mange vintre som autoredder i bagagen har han en klar holdning til det at køre med sommerdæk om vinteren.
– Hvis du vælger at spare vinterdækkene, så tag konsekvensen og lad din bil holde i indkørslen, når vintervejret banker på. Det er direkte uansvarligt at køre med sommer- eller helårsdæk, når vejene er dækket af is eller sne, fortæller Sven.

 

Heller ikke nye sommerdæk duer
Nogle bilister tænker, at nye sommerdæk i god kvalitet må kunne klare vinteren, men de kan faktisk ske at være endnu farligere end de gamle.
– Nye dæk er ofte brede lavprofildæk, og de kan være ekstra farlige om vinteren, fordi brede dæk ikke står nær så godt fast. Gummiet på sommerdæk er hårdt og glat, og dækket har slet ikke samme vejgreb som vinterdæk, der er lavet af blødere gummi og har mange lameller i mønstret, forklarer Sven.
Tests har vist, at gode vinterdæk reducerer bremselængden med mange meter i forhold til sommerdæk, allerede når temperaturen kommer under fem plusgrader. SOS Dansk Autohjælp anbefaler, at man hele vinteren kører med vinterdæk, der har et dækmønster på mindst tre millimeter, selvom lovkravet kun er 1,6 mm.

Lovpligtigt i udlandet
Hvis man skal på vinterferie i udlandet, skal man huske at sætte sig ind i de enkelte landes regler. I Sverige, Østrig og Tyskland er det således ulovligt at køre med sommerdæk, og der kan være særlige regler i de enkelte lande og områder. Nogle steder er der eksempelvis regler om mønsterdybden på dækkene, andre steder er der krav om, at man skal have snekæder i bilen.

DEL