kommune-byggeri-jernbanegadeDen 9. august tog borgmester Leon Sebbelin – siddende i en gul gravemaskine – det første ”spadestik” til en ny administrationsbygning i Nørager. Byggeriet har været undervejs i længere tid, og det er forventningen, at de ca. 90 medarbejdere kan rykke ind i de nye kontorer til oktober eller november 2017.
Et helt nyt hus til administrative medarbejdere
Tre af kommunens tre administrative centre har endnu til huse på rådhuset i den tidligere Nørager Kommune. Bygningen har set bedre dage, og da en renovering er beregnet til at ville koste i omegnen om 9,6 mio. kr., besluttede et flertal i byrådet tilbage i 2014 af bygge et nyt hus. Det endelige budget er på 18,3 mio. kr.
På byggegrunden i Jernbanegade lå den tidligere stationsbygning i Nørager, altså tæt på det gamle rådhus.
Det nye hus er på i alt 1.250 kvadratmeter i to etager. Det bliver et lyst hus med storrumskontorer, møderum og kantine til de 90 medarbejdere i Center Pleje og Omsorg, Center Plan, Byg og Vej samt Center Natur og Miljø.
En ny administrationsbygning i Nørager et vigtigt signal
Det var en tilfreds borgmester, der i sin tale fremhævede, at det politiske valg om at bevare en del af administrationen i Nørager signalerer, at der også er udviklingsmuligheder her. Leon Sebbelin mente, at administrationsbyggeriet har haft indflydelse på, at lokale kræfter arbejder med at skabe liv i den tidligere bank på Jernbanegade.
– Selvom processen indtil videre har været lang og kroget, kan vi nu endelig se målet, og byggeriet skal nok blive færdigt til tiden, tilføjede Leon Sebbelin.
Tidsplan med indlagt pause
Efter det første spadestik skal der støbes fundament og laves terrændæk. Arbejdet med disse dele af byggeprocessen slutter til november. Derefter bliver der en kort pause, indtil betonelementerne bliver leveret i januar 2017. Elementerne blev bestilt allerede i april i år, så snart licitationen var på plads.
Arkitekt og totalrådgiver på byggeriet er Kærsgaard & Andersen A/S.

Læs mere om det store byggeri her

DEL