Koncerten søndag på Støvring Gymnasium blev overværet af ca. 200 gæster.
I weekenden var Rebild Kulturskole vært for et regionalt ungdomssymfoniorkester-stævne for unge nordjyder, der spiller på klassiske orkesterinstrumenter. Stævnet blev afsluttet med en koncert søndag.
Den 19-årige dirigenttalent Johanne Grønkjær Lorenzen fra Gravlev tæt på Støvring, begyndte som 14-årig i Rebild Kulturskole i talentklassen efter at have spillet klaver nogle år. Nu arbejder hun målrettet mod sin drøm om at blive dirigent. Søndag svingede hun dirigentstokken for ungdomssymfoni-orkesteret, som gav koncert på Støvring Gymnasium.
De nordjyske kommunale musik- og kulturskoler skiftes til at være vært for arrangementet, og denne gang var det Rebild Kulturskoles tur. Omkring nordjyske 79 unge fra otte forskellige kommuner deltog i stævnet – de syv var fra Rebild Kommunes Kulturskole, og en af dem var Johanne:
– Jeg fik mulighed for at komme med i Rebild Kulturskoles talentklasse. Der blev jeg introduceret til mange forskellige instrumenter – og oplevede stor lydhørhed for vores forskellige ønsker og interesser. Da jeg for fire år siden overværede et undervisningsforløb med en dirigent på et ungdomsorkester-stævne, fik jeg meget lyst til at prøve kræfter med at dirigere, fortæller Johanne Grønkjær Lorenzen.
Johanne fik derefter teoretisk undervisning af kompetente lærerkræfter på Rebild Kulturskole og i august afsluttede hun det to-årige Malko-dirigentudviklingsforløb, som Danmarks Radio har etableret. Sideløbende med dirigentforløbet i København, har Johanne fulgt fag på Støvring Gymnasium og i Rebild Kulturskole. I august 2018 fik Johanne, som ungt nordjysk talent, Rebild Musikpris. Hun færdiggør i år sit HF-studium.
– Kulturskolen har et tæt samarbejde med de øvrige nordjyske kulturskoler, fortæller leder af Rebild Kulturskole Morten Lønborg Friis og fortsætter:
– Ud over ungdomssymfoniorkester-stævnerne, har vi talentklasseweekender på tværs og fælles udvikling og videreuddannelse af vores dygtige og engagerede undervisere. Vi er så glade for, at vi kan skabe en basis for at hjælpe børn og unge mennesker, som for eksempel Johanne, med at realisere deres store kreative potentiale. På den måde er der rollemodeller og inspiration for de yngre kulturskolelever.