fredag, april 26, 2024

Søndagens tekst uge 9

Søndagens tekst

På søndag den 5. marts er det første søndag i fasten og evangeliet er fra Matthæus kap. 4 vers 1 til 11

Fastelavns søndag blev Jesus døbt af Johannes Døberen. Her tog han vor synd på sig og er nu trådt indenfor i vores verden, hvor Fristeren er fyrste, hvor løgnen lever og magten er retten, hvor Gud skjuler sin almagt i afmagt, hvor mennesket skjuler sin afmagt i magt, hvor magtmennesket blænder og tilbedes, hvor de rige glimrer, glimter og glitrer, hvor rigdom er visdom og skønhed er indsigt, og det eneste dybt alvorlige er de økonomiske vismænds profetier og prognoser
Livet, kærligheden og fællesskabet mellem mennesker på jorden, mellem rig og fattig, høj og lav, er et spejl, et ægte spejl, hvor hvert enkelt menneske ser sig selv usmykket og dybt ind i hjertet. – Velkommen til verden!
Vi kan erobre verdensrummet, men vi kan ikke bekæmpe verdens fattigdom d. v. s det kunne vi godt, men vil vi ikke, der er for dyrt. Vi har forstanden til det, men ikke hjertet.
Og da kom Fristeren og sagde til Jesus i hans sult og nød:” Hvis du er Guds søn, så sig, at stenene der skal blive til brød”. Det vil jeg ikke, for jeg vil være menneske blandt mennesker og drage dem ind til mig og bære deres synd ned i graven! Det er jeg jo ikke så glad for, siger Fristeren, for så drager du jo mennesker væk fra mig, og så mister jeg min magt over dem, og nu er det jo lige gået så godt lige fra Adam og Eva og frem til i dag.

Svend Schultz-Hansen

Related Articles

- Advertisement -spot_img

Seneste artikler